Poselství Benedikta XVI. k oslavě Světového dne míru VI.
7. 2. 2010
6. Není snad pravdou, že na začátku toho, co v kosmickém smyslu
nazýváme "přírodou", je "záměr lásky a pravdy"? "Svět není plodem žádné
nutnosti, slepého osudu nebo náhody.
6. Není snad pravdou, že na začátku toho, co v kosmickém smyslu
nazýváme "přírodou", je "záměr lásky a pravdy"? "Svět není plodem žádné
nutnosti, slepého osudu nebo náhody. […] Svět pochází ze svobodné vůle
Boha, který chtěl, aby se tvorové podíleli na jeho bytí, na jeho
moudrosti a na jeho dobrotě." Kniha GenesisGenesis, nespočíval v
pouhém udělení autority, ale spíše v povolání k zodpovědnosti. Antická
moudrost konec konců uznávala, že příroda nám je k dispozici ne jako
"hromada bezdůvodně roztroušených věcí", ale až biblické Zjevení nám dalo pochopit, že příroda je dar
Stvořitele, který do ní vložil vnitřní řád, aby z něj člověk mohl
čerpat nezbytné poučení pro to, jak ji "obdělávat a chránit" (srov. Gn
2,15).
Vše, co existuje, patří Bohu, který to svěřil lidem, ale nikoli proto,
aby s tím nakládali svévolně. Když se však člověk stává náhražkou Boha,
místo aby plnil úlohu Božího spolupracovníka, působí nakonec vzpouru
přírody, "která je jím více tyranizována než spravována." Člověk tedy má povinnost vykonávat zodpovědnou vládu nad stvořením, chránit je a obdělávat.
nám na prvních stránkách představuje moudrý projekt vesmíru, plodu
Božího myšlení, na jehož vrcholu stojí muž a žena, kteří jsou stvořeni
k obrazu a podobě Stvořitele, "aby naplnili zemi", "podmanili si ji"
jako "správci" samotného Boha (srov. Gn 1,28). Harmonie mezi
Stvořitelem, lidstvem a stvořením, kterou popisuje Písmo, byla narušena
hříchem Adama a Evy, muže a ženy, kteří zatoužili zaujmout místo Boha a
odmítli uznat, že jsou jeho tvory. V důsledku toho se porušil i úkol
"podmanit si" zemi, "obdělávat a chránit ji" a mezi nimi a zbytkem
stvoření vznikl konflikt (srov. Gn 3,17-19). Lidská bytost se nechala
ovládnout sobectvím, ztratila smysl svého pověření od Boha a ve svém
vztahu ke stvoření se začala chovat jako vykořisťovatel, který nad ním
chce mít absolutní vládu. Avšak pravý význam počátečního Božího
přikázání, jasně uvedeného v knize