Poselství Benedikta XVI. k oslavě Světového dne míru IV.
23. 1. 2010
4. Ačkoli se církev varuje toho, aby vstupovala do specifických
odborných řešení, přesto se jakožto "odbornice na lidstvo" ze všech sil
snaží upozorňovat na vztah mezi Stvořitelem, lidskou bytostí a
stvořením.
4. Ačkoli se církev varuje toho, aby vstupovala do specifických
odborných řešení, přesto se jakožto "odbornice na lidstvo" ze všech sil
snaží upozorňovat na vztah mezi Stvořitelem, lidskou bytostí a
stvořením. V roce 1990 hovořil Jan Pavel II o "ekologické krizi" a
zdůraznil, že její povaha je převážně etická. Poukázal na "naléhavou
morální potřebu nové solidarity." Tato výzva je dnes ještě závažnější a tváří v tvář rostoucím projevům
krize by od nás bylo nezodpovědné, kdybychom ji nevzali vážně. Copak
můžeme být lhostejní k problémům vyplývajícím z takových jevů, jako
jsou klimatické změny, proměna krajiny v poušť, snížení a ztráta
produktivity rozsáhlých zemědělských oblastí, znečištění řek a
podzemních vod, ztráta biologické rozmanitosti, nárůst extrémních
přírodních jevů, odlesňování rovníkových a tropických oblastí? Můžeme
snad přehlížet rostoucí fenomén tzv. "ekologických uprchlíků", totiž
lidí, kteří jsou kvůli zhoršení životního prostředí nuceni opustit
místo, kde žijí – často včetně svého majetku – aby se vydali do
nebezpečí a neznáma násilného vysídlení? Cožpak můžeme nereagovat na
skutečné nebo potenciální konflikty spojené s přístupem k přírodním
zdrojům? Všechny tyto otázky mají hluboký dopad na uplatňování lidských
práv, jako například práva na život, na výživu, na zdraví a na rozvoj.